Sigurna vožnja - kočenje motorom

Objavljeno 14.10.2013. u kategoriji Putovanja, Svijet

Odlazak na more vlastitim automobilom pred mladog vozača stavlja nove izazove. Dugačak i zahtjevan put navodi mnoge svježe vozače na razmišljanje o uštedi goriva i pouzdanosti svojeg vozila.

Sigurna vožnja - kočenje motorom

Foto: Flickr.com

Kako se put do našeg Jadrana sastoji dobrim dijelom od spuštanja zavojitim cestama nizbrdo, ljudima često na uma pada dobar stari recept za uštedu – izbaciti motor iz brzine i spuštati se u tzv. leru. Ako imate stariji automobil, moguće je ostvariti uštedu od nekoliko kuna, ali imajte na umu da se tada nećete moći osloniti na kočenje motorom, na što ćemo se osvrnuti kasnije. Najprije bi htjeli upozoriti vlasnike novijih automobila da, osim što im motor neće pomagati pri usporavanju, vožnjom u leru neće postići ni uštedu, već upravo suprotno. Naime, noviji automobili imaju inteligentni sustav koji prepoznaje situacije kada se auto spušta ili zaustavlja, pa prema tome regulira ubrizgavanje goriva u motor. Dovod goriva tada je smanjen tek na količinu nužnu za održavanje temperature katalizatora, jer se sa smanjenjem temperature katalizatora narušava konverzija ispušnih plinova. Količina goriva korištena za održavanje temperature katalizatora manja je nego kad motor radi u leru.

Spuštanje u leru još je manje preporučljivo ako imate vozilo na hibridni pogon, jer komponente električnog pogona vašeg automobila koriste energiju inercije za stvaranje električne energije, kojom se pune baterije elektromotora. Sustav pametnog punjenja (smart charge) energiju koja se oslobađa prilikom kočenja koristi za maksimalno opterećenje generatora koji puni baterije, a prilikom naglog ubrzanja sustav isključuje generator, kako bi se rasteretio motor.

Kočenje motorom važan je faktor sigurne vožnje na putu koji zahtijeva često usporavanje i kočenje. Ako cijeli teret kočenja na takvom putovanju prepustite kočnicama, što će se desiti ako ga izbacite iz brzine, izlažete se opasnosti da vam propadne pedala i otkažu kočnice. Čestim kočenjem razvija se temperatura od koje izgara tarni materijal kočionih obloga. Tako se skraćuje vijek trajanja kočnica, ali to će vam u tom trenutku prdstavljati manji problem. Glavni problem je u tome što se od povećane temperature pregrijava kočiona tekućina. Iako ta tekućina ima visoku točku vrelišta, problem može pogoršati njena neredovita izmjena, jer se u doticaju s okolnim zrakom u njoj nakuplja vlaga, koja snizuje točku vrelišta. Sve to može dovesti do kobnog otkazivanja kočnica uslijed prekoračivanja točke vrelišta kočione tekućine. Kako biste rasteretili kočnice, kočenje motorom svakako je dobra ideja. Tu strategiju veoma dobro poznaju vozači kamiona, jer bez kočenja motorom bilo bi nemoguće zaustaviti kamion pod teretom. Nepisano je pravilo da se nizbrdo spuštate u istoj brzini (stupnju prijenosa) u kojoj se uspinjete tom kosinom. Tako nećete moći juriti nizbrdo, što će možda ići na živce onima koji žure i na odmoru, ali ćete smanjiti potrošnju kočnica i sigurnije stići na odredište.

Dakle, imate li noviji automobil, spuštanjem nizbrdo u leru potrošit ćete još i više goriva. Čak i ako imate starije vozilo, vožnjom u leru na nizbrdici sav teret kočenja prebacit ćete na kočnice, što može imati opasnu posljedicu – otkazivanje kočnica. Najbolje je rješenje i za starija i za novija vozila spuštati se u odgovarajućem stupnju prijenosa.

Tagovi: auto, putovanje, štednja